Des avontures d'echauffaudage - Reisverslag uit Castres, Frankrijk van Joris Driest - WaarBenJij.nu Des avontures d'echauffaudage - Reisverslag uit Castres, Frankrijk van Joris Driest - WaarBenJij.nu

Des avontures d'echauffaudage

Door: Jaurice

Blijf op de hoogte en volg Joris

23 Mei 2005 | Frankrijk, Castres

Inmiddels al drie weken in Frankrijk - en de tijd gaat erg snel. Het lijkt alweer erg lang geleden dat ik in Nederland was, en dat komt vooral omdat we hier vrij ondernemend zijn; ook deze week weer.
Het werk begint al vertrouwd te raken - nog even en ik ben ook een echt steigeraapje. Mijn favoriete onderdelen zijn boren, hameren (waarvoor geen freudiaanse verklaringen aub) en dingen slopen met een koevoet. Zandstralen en hout behandelen met Produit X (Xylofeen) vind ik zelf minder omdat je er een pak voor aanmoet - en ik wil bijkleuren! Ook interessant: Toen er een zwoele middagwind opstak, voelde ik deze langs een plek strijken waar ik dat nog niet eerder gevoeld had: ik had een bouwvakkerscollectebus! Gelukkig was het geen volle...
Ik leef in een behoorlijk versplinterd sociaal netwerk met een komen en gaan van mensen. Er zijn vijf vrijwilligers voor ons project. Daarvan zijn Ivars en ik de enige EVSers die voor langere tijd blijven. Thomas, Martin en Irene vertrekken als dit project (mid-juli) is afgelopen. De organisatie heeft twee appartementen in Castres, waar wij in de weekenden wonen met vrijwilligers van weer andere projecten. Ivars, Irene en ik wonen samen met de Montse, die mij het ware Spaanse temperament heeft getoond :) Dzaarnaast zijn er vrijwilligers die een eigen appartement of andere behuizing hebben bij hun project, en ook bij ons de deur platlopen. Zaterdagavond was er een afscheidsfeest van een andere vrijwilligster in ons appartement, waar de hele internationale gemeenschap in Castres op afkwam, plus een aantal locals. Bovendien spreken we op de franse les op maandagochtend weer andere buitenlandse studenten en expats. Je leeft dus voortdurend in een wisselend gezelschap, en dat bevalt me erg goed. De babelse spraakverwarring slaat hard toe (vier talen in een zin), maar daar leer je alleen maar van.
Voor het feest ziujhn wij (de vrijwilligers van Sylvanes) in Toulouse geweest, waar ik absoluut vaker ga terugkeren. De stad is jong en bruist, en de nieuwbouw is niet zo spuuglelijk als bijvoorbeeld Marseille. Ik heb mijn eerste Franse boeken gekocht (Camus en Sartre) om ook mijn leesnivo te verbeteren (nadat ik de nieuwste van Eco uitheb). De ochtend na het feest hebben Ela (een Roemeense van een ander project, erg aardig), Mario (een bizonder sympa, pas gearriveerde Italiaan, weer ander project), Tomasz en ik de auto naar Sidobre gepakt. Dat is een natuurgebied met enorme keien, waar Tomasz en ik als echte uitslovers op hebben rondgeklommen.
Zoals ik zei, de tijd gaat snel als je zoveel doet. En voorlopig gaat dat niet minder worden - the best is yet to come!

  • 24 Mei 2005 - 10:39

    Laurens (die Andere):

    Nou Joris, klinkt allemaal prima. Ik zou bijna jaloers worden, terwijl ik hier zit te leren voor mijn hertentamen. Trouwens nog een par aanraders (boeken): Ionesco - Le Rhinoceros, Stendhal - Le Rouge et le Noir en Francois Mauriac - Therese Desqueyroux. Is goed te doen in het Frans. Zou met Proust toch nog maar even wachten :D ;) Verders alles goed hier, zelfs het weer kan door de beugel.
    Hoe zit het trouwens met de eagle? Hier geen vorderingen vooralsnog.

  • 25 Mei 2005 - 12:06

    Koos En Stephanie:

    Hallo bouwvakker

    Leuk om jouw wederwaardigheden te lezen.Hopelijk spreek je nog een beetje nederlands.
    Zo te zien ben je druk met alle internationale contacten en blijft er ook nog tijd over om te bouwvakken.We blijven je ervaringen volgen en wensen je nog een heel leuke tijd

    Groetjes van Koos en stephanie

  • 27 Mei 2005 - 18:26

    Jornt:

    he hoogwerker,

    leuk om jouw wederwaardigheden te lezen...nieuws uit Utrecht:
    vandaag mn laatste college gehad van dit jaar, nog 2 opdrachten afmaken en dan vakantie!

    heb je trouwens naast hout ook nog andere dingen mogen zandstralen?

    groet,

    Jornt

  • 29 Mei 2005 - 19:52

    Moniek:

    Ha neefje! wist niet eens dat je in Frankrijk zat, maar heb gelukkig een zusje dat veel weet! Klinkt goed daar, veel plezier en als ik nog ns ga verbouwen weet ik wie ik om hulp kan vragen!

  • 30 Mei 2005 - 07:13

    L.driest:

    alvast gekeken of je nieuwe bericht erop zou staan. dat is nog niet het gaval. Zie er naar ui, want we genieten ervan zoveel als jij beleeft! veel groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Castres

Joris
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 35188

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: