Overstromingen en andere dingen - Reisverslag uit Castres, Frankrijk van Joris Driest - WaarBenJij.nu Overstromingen en andere dingen - Reisverslag uit Castres, Frankrijk van Joris Driest - WaarBenJij.nu

Overstromingen en andere dingen

Door: Jorys

Blijf op de hoogte en volg Joris

12 September 2005 | Frankrijk, Castres

Mooi, tegenwoordig kan ik ook rustig berichten plaatsen op de maandagmiddag omdat we de dinsdagochtend pas afreizen naar Lacaz om te gaan werken - weliswaar om zeven uur. Ik heb een week stage doorgebracht aan het strand, net als mijn eerste stage. EVS vrijwilligers hebben twee stageweken, één aan het begin van het project, en één in het midden. Vrijwilligers uit heel frankrijk komen samen (vorige keer een groep van 12, nu van acht) met twee begeleiders. In die week wisselen we ervaringen uit over het vrijwilligersbestaan, waar we hulp kunnen krijgen etc. Deze tweede week lag de focus uiteraard meer op wat we willen gaan doen na ons project. Ik ben daar nog steeds niet zeker van, maar ik heb een aantal interessant ideeen daaromtrent. De EU heeft namelijk ook zogenaamde 'capital avenir' projecten die je na een EVS kunt doen; een opleiding, een project voor een gemeenschap of voor jongeren. Ik houd jullie op de hoogte op de ontdekkingsreis naar wat ik eigenlijk wil doen - ik heb hoe dan ook geleerd dat een keus niet definitief is en dat ik rond kan kijken wat me bevalt.
Goed, de stageweek was dus weer aan het strand, helaas was het weer aanzienlijk slechter dan de eerste keer. Zelfs zo slecht dat we één nacht geevacueerd zijn (gewoon met de auto) vanwege overstromingsgevaar en geslapen hebben in een gymzaaltje. Uiteindelijk is er niks gebeurd, alleen Nimes heeft natte voeten gehaald. De groep was erg relaxed; we waren met vier mensen die de eerste stage ook samen deden, en dat was een gelukkig weerzien. De stage was aanzienlijk kalmer; de groep was kleiner, het weer was slechter - we hebben niet echt feestgevierd (in tegenstelling tot de eerste stage, waar we nauwelijks geslapen hebben). Een weekje uitrusten was echter lang niet slecht, gezien de dagelijkse chaos van ons vrijwilligersbestaan.
Uiteraard dit weekend in Castres weer wat feest gevierd, maar dat zal jullie niet verbazen. Gister zijn Mario, Uma en ik naar Toulouse afgereisd om de voorlopig de laatste nieuwe vrijwilliger op te pikken, een Est genaamd Micha. Verder hebben we wat in de stad rondgekeken en ons alleszins goed vermaakt.
Deze ochtend zijn voor mij ook de franse taallessen weer begonnen. Ik merk dat ik het nu jammer begin te vinden dat we vooral discuteren - mijn nivo van praten en luisteren is goed, en ik zou liever wat dieper in willen gaan op de finesses van grammatica en schrijven. Maar goed, ik leer in ieder geval de franse cultuur en politiek ook wat beter kennen.
Dit weekend heb ik voor het eerst sinds tijden ook het nieuws eens goed doorgenomen met de andere vrijwilligers. Wat een zooi in Amerika! Ik zag ook dat de prijs van een vat olie al tegen de 70 dollar aantikt, China en Japan maken ruzie wie mag importeren. Oorlog in de stille zuidzee voor ik terugben... Maar goed, je m'en fou, zeggen we in frankrijk. Houd jullie haaks, en ik zal zeker hetzelfde doen.

  • 13 September 2005 - 09:58

    Riekie.:

    Het was inderdaad nood weer in zid Frankrijk.
    Hier is alles goed. Voorzover het nu gaat komen wij met je ouders mee naar jou toe.Het lijkt ons leuk om bij jou eens een kijkje te nemen.
    Groetjes Joop en Riekie

  • 18 September 2005 - 10:49

    Monique:

    Bonjour Joris!

    Wow klinkt leuk allemaal! En wat goed dat je de franse taal goed kunt verstaan en spreekt! Veel plezier!

    x Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Castres

Joris
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 35161

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: