Le meilleur autostopper d'Occitanie - Reisverslag uit Castres, Frankrijk van Joris Driest - WaarBenJij.nu Le meilleur autostopper d'Occitanie - Reisverslag uit Castres, Frankrijk van Joris Driest - WaarBenJij.nu

Le meilleur autostopper d'Occitanie

Door: Jorys

Blijf op de hoogte en volg Joris

19 September 2005 | Frankrijk, Castres

Nog steeds is de maandag vrij, dus wederom alle tijd om jullie op de hoogte te houden. We hebben het werk op het kasteel van Lacaz vorige week afgesloten in drie dagen. Iedere dag hebben we een lading mortier op de toren geplakt en de namiddag dit bewerkt met staalborstels voor een 'klassiek' effect. Ik heb gemerkt dat het werken met (half) ongebluste kalk enige risicos met zich meebrengt, zeker als je open blaren op je handen hebt. Ik heb geleerd goed te mengen in een betonmolen - het is een beetje als koken; zoeken naar de perfecte dikte en structuur. Ook heeft de hallucinerende draai van de molen een aantrekkende werking die maakt dat ik er voortdurend mijn hand in wil steken om kleine blaadjes of andere meuk eruit te halen - maar ik heb van Dominique begrepen dat dit 'niet zo'n goed idee' is. De omgeving van Lacaz is geweldig mooi, op slechts 60 km van Castres zit je in een mooi heuvelachtig en bebost gebied. Ik ben daar weer wat begonnen met hardlopen (dat was hard nodig), vervolgens verdwaald in het bos en een gave cross country loop gehouden. De omgeving is ook 'rijk'; we vinden vijgen, appels, bramen (en niet van die lullige zure zoals in Nederland), maar bijvoorbeeld ook laurierbladeren. We sliepen in een soort vakantiehuisje met zn vijven; Dominique, Micha, Dita, Ruben en ondergetekende. Het is een gezellige groep - helaas gaan Dita en Ruben het aanstaande weekend alweer vertrekken.
Sowieso is de sfeer in de hele vrijwilligersgroep erg goed (ook van de andere projecten). Dit weekend waren we nogal 'immobiel' met negen personen en slechts één werkende auto (de andere lijdt onder conflicterende diagnoses en algehele besluiteloosheid). Niet getreurd, we besloten om naar Albi te liften en maakten aldus vier koppels (één van drie). Het was de eerste keer van mijn leven liften - ook al was het maar voor een lullig stukje van zeventig kilometer, maar het viel me absoluut mee. Iedereen is binnen anderhalf uur aangekomen - en voor het wedstrijdelement hebben Ela en ik zelfs gewonnen! In Albi nogmaals een financiele meevaller; vanwege een bizondere dag konden we het museum van Toulouse-Lautrec gratis bezoeken. Ook het terugliften was geen enkel probleem. Gister zijn we creatief bezig geweest - ht huis bruist weer van de energie.
Komende week zullen we de avonden in Castres doorbrengen, omdat we in een dorpje gaan werken op slechts twintig minuten. Het is een zogenaamd 'chantier famiale', wat inhoudt dat we een huis restaureren voor een gezin in moeilijkheden. Dominique heeft gezegd dat hij vlooien overhield aan zijn eerste bezoek, dus dat belooft wat!

---------Update--------------
Ik heb nog een aantal fotos toegevoegd . Jullie kunnen oa zien dat ik tegenwoordig bakkenbaarden heb en dat ook slecht weer spectaculair kan zijn. Ciao ciao!!!!

  • 20 September 2005 - 08:39

    De_kikker:

    he ouwe pikkie, mooie dingen weer!! ik heb een mail gestuurd naar fritzie_d dus die kan je daar bekijken. En heb je ella al een lesje in kung fu gegeven? spreek je!!

  • 20 September 2005 - 13:20

    Jeroen:

    Hey Joris, je blijft dingen meemaken daar. En als ik het goed begrijp kan je straks, als je weer in NL terug bent een stukje grond kopen en je eigen 15e eeuws aandoende château neerzetten, met alle technieken die je leert. En een auto heb je ook al niet nodig... Waar vrijwilligerswerk al niet goed voor is.
    Dat opknappen van dat huis van die mensen die het niet kunnen doet mij denken aan een nieuw tv programma in NL dat ze daar van af gekeken hebben.
    Het is een programma, waarin, voor mensen die het moeilijk hebben, hun huis wordt opgeknapt. Volgens mij een programma gepresenteerd door Bridget.

  • 23 September 2005 - 08:02

    Jan:

    Als je in Nederland een project zoekt;In Almere is nog een (aanzet tot een)kasteel waar een hoop aan te doen is.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Castres

Joris
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 35174

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: